Louise Dagbok

Alla inlägg under juli 2011

Av Louise - 30 juli 2011 09:42

Syster ringde mig vid midnatt och det skrämde mig igen. Har man blivit väckt två gånger mitt i natten av att något jobbigt har hänt så vaknar man med ont i magen. Men det var inte så farligt, hon ville bara prata lite.


När jag vaknade så hade jag ändå lite ont i magen och jag var lite orolig över dagen. Vet inte varför jag var det men man kan ju inte styra känslan i magen. Jag tog det lugnt på morgonen, jag ville inte stressa upp mig allt för mycket. Jag märker ju hur dåligt jag mår av stress.


Åkte ut mot Tyresö vid 10 tiden och var framme vid halv 11. Det var många som redan hade kommit och många stod utanför och pratade. Det var lite roligt att se den polska familjen som jag inte sett på många år. Många kände självklart inte igen mig, jag var ju liten när jag träffade dem sist. När klockan var 11 så satt vi alla samlade i lokalen. Det var Thessan som höll i ceremonin och det gjorde hon jättebra. Det var en vacker ceremoni och allt fungerade bra. Efter den gick vi upp till Prinsvillan och där åt vi en härlig lunch. Jag hade fortfarande ont i magen så jag kunde inte äta så mycket men lite gick ner. Sedan var det mycket fisk, skaldjur och inget laktosfritt. Men alla var jätte nöjda med maten och tyckte den var jätte god.


 


Christer frågade mig och vi kunde gå till mammas grav, han visste inte var hon låg. Så vi tog en promenad ditt och stod där och pratade en stund. När vi kom tillbaka ville alla från den polska sidan gå upp och se farmor Urzulas grav. När alla gått så packade vi andra ihop allt och åkte hem. Jag åkte hem till mig för jag mådde inte alls bra. Jag lade mig och sov en stund och försökte sedan äta en bit. Nu hoppas jag att det här var den sista begravningen på länge.


 

Av Louise - 28 juli 2011 21:32

Idag hade jag några punkter på min lista vad jag skulle göra. Jag skulle köpa en biljett till Australien, köpa presenter till Pia, Max och Emma samt lägga mitt testamente i bankfacket. Så jag slappade lite först framför tv´n, kollade lite simning men sedan var det dags att åka in till staden.


Började med att gå in till Kilroy´s resebyrå och där brände jag 19400kronor. Jag vet ju vad jag vill ha så jag sa bara vad hon skulle söka på och sedan slängde jag fram mitt kontokort. När jag betalat min resa så kändes det rätt skönt, jag är nästan på väg. Dags att åka hem och börja planera min semester, men först måste jag ansöka om ledighet.


 


Var och köpte presenter till familjen Groundstroem innan jag åkte vidare till Globen. Där gick jag till Handelsbanken och ner till mitt bankfack. Jag glömmer bort vad jag har där nere, så jag satt där en stund och tittade igenom vad som låg i stora lådan. La ner mitt testamente, nu är det på ett säkert ställe. Så ni vet…


Tänk, nu är jag både på väg till New York och till Sydney.


 

Av Louise - 27 juli 2011 17:08

Gick upp lika tidigt i dag, lika bra att vänja sig eftersom det är jobb på måndag. Var på väg ut till Stavsnäs samma tid som igår. Idag började jag med att lasta in tavlorna och böckerna i bilen men upptäckte att det har kommit in fukt i källaren och att allt var förstört. Jag lastade in dem i bilen och sedan gick jag in och skruvade ner två hyllor som ska slängas också. Packade in en låda som ska till syster, med saker från köket.


Körde sedan direkt till Östberga återvinningsstation, där slängde jag tavlorna och böckerna. Den här gången fick jag bära en del och rätt långt, det var många där som slängde skit. Körde sedan direkt ut till syster med lådan och de tavlor som jag tror var okej.


Hem och lägga mig och vila, tröttsamt att gå upp tidigt. Har jag nämnt att jag och Lise ska till New York i september…  


 

Av Louise - 27 juli 2011 16:59

Jag och Lise köpte flyg+hotellbiljetter till New York i går kväll. Det blev en rätt dyr historia, 2000kr mer än förra året. Priserna har antingen gått upp eller så är det dyrare att åka dit i september jämfört med maj. Men nu är vi äntligen på väg.

När jag vaknade och satte igång datorn så kom Andrew och Jen upp på chatten. De undrade  är jag kommer och hälsar på dem igen. Jag sa att jag kommer i januari och då ska tydligen Ian från Scottland komma också så det blir ju roligt. Han var jätte trevlig och förhoppningsvis kan vi åka ut samtidigt med båten.


  

 


Fick ett samtal i går kväll, sent i går kväll att vi inte hade någon bil med dragkrok eller någon lastbil. Så jag åker ut själv till Stavsnäs och börjar med det sista som ska göras. Jag vaknade vid 6 tiden på morgonen och var redo att åka vid halv 8. Åkte ut till Mölnvik färgaffär, där köpte jag sprayfärg för tomtgränspinnarna. Men sedan åkte jag ut till Stavsnäs, jag var lite nervös att gå in i huset själv. Jag tycker fortfarande att det är lite jobbigt men jag tog mig i kragen och gick in och började rensa det sista i köket. Fyllde en del lådor med glas, porslin och kastruller. Fyllde bilen och soptunnan med skräp, tog en tur ner till båtboden och tömde den och till sist gick jag runt tomtgränsen och markerade pinnarna med röd sprayfärg.


Åkte sedan till Nacka återvinningsstation men den öppnade inte förrän klockan 13 så jag fortsatte till Östberga återvinningsstation. Där sprang jag runt lite och slängde allt, jag hade sorterat dem i lådor redan så det var inte så farligt. Jag hade en rätt tung låda med glas och porslin i och när jag lyfte den så sträckte jag baksidan av låret. Kände inte det direkt men när jag skulle hoppa in i bilen igen så kändes det. Jag åkte hem och handlade för att äta lunch och sedan la jag mig och vilade.


Börjar känna att det snart är jobb och samtidigt lite stressad över Stavsnäs. Tänk om ingen vill köpa det?


 

Av Louise - 25 juli 2011 11:37

Hämtade hem mina nya fina canvastavlor, det är bilder på min systers fina liljor hon har.


 


 

Av Louise - 24 juli 2011 09:37

Var lite trött efter två dagars lek i Eskilstuna. Jag vaknade vid halv 10 och kände att idag kommer jag inte göra många knop. Fick ett sms om en fika idag och det ville jag absolut. Så jag hoppade in i bilen och åkte till Tumba där Sussi bor. Vi snackade och fikade i över 3 timmar, vi hade mycket att prata om.


När jag kom hem så pratade jag med syster en sväng men annars tog jag det lugnt. Svarade på mail från mäklar Anna, hon hade mailat mig objektsbeskrivningen och jag läste igenom den. Det känns att det är nära nu, snart ska vi sälja mormors lilla hus.


 


Jag kollar in vad det ska bli för väder på tisdag för det är då vi ska fixa det sista på huset. Ibland ska det regna och ibland är det uppehåll, vi får väl se hur det blir.


 

Av Louise - 23 juli 2011 20:57

Under hela natten så åskade det och regnade något otroligt. Vi hade plåttak på vår stuga och det var ett helvetes ljud under hela natten. Jag hade problem att sova ändå och vaknade varje gång Liam rörde sig ovanför mig. Jag var livrädd att han skulle ramla ner, han rör på sig och slog i huvudet i väggen flera gånger. Vid ett tillfälle så lät det som att han blev ledsen och så sa han Michelle i sömnen flera gånger. Han kanske drömde att hon slog honom eller något.


Lukas ropade efter mig vid halv 6 och när jag lade mig bredvid honom så sa han bara att Kevin är rädd för åskan. Jag vet det svarade jag och bad honom somna om och det gjorde han. Men sedan så sov vi alla vidare ända till halv åtta då vi alla vaknade samtidigt.


Vi åt frukost men sedan var det dags för mig att fixa sovrummet. Städa ut och packa våra väskor, ungarna borstade tänderna och klädde på sig. Jag hade betalat för städning för jag visste att jag inte skulle orkat fixa det också. Med tanke på vädret som varit under natten packade jag en påse med alla våra regnkläder i, ifall det började regna. Men vi hade tur även denna dag, vi gick först in på parken. Vi åkte tåget runt hela parken, vi lyssnade på en av zooarbetarna när hon pratade om de stora sköldpaddorna. Men sedan gick vi ner till nöjesfältet och där började vi med lunch. Det blev lika dyrt den här gången, 4x60g hamburgare med pommes och dricka för 400 kronor. Sedan köpte vi åkband till Michelle och Liam och 6 biljetter till Lukas. Han var lite ledsen för att han inte fick åka samma saker som Liam men han sa flera gånger att nästa gång så har han vuxit. Han är för go min lilla Lukke. Han och jag åkte veteranbilarna några gånger och de andra sprang runt och åkte det som de ville åka. Men efter 2 timmar var vi nöjda och åkte hem. De somnade alla tre rätt fort och jag hade det lugnt och skönt i 1,5 timme. Åkte till ICA där mamma och pappa jobbade och alla 5 blev lika glada att se varandra. Jag var rätt glad jag med och åkte hem med värk både här och där. Nu vet jag hur det är och är med förbered inför nästa års semester. Men vi hade det jätteroligt och jag älskar verkligen de där ungarna.


 

Liam och Lukas


 

Lukas kör bilen alldeles själv.


 

Michelle radiobil i full fart.


 

Lukas kör själv och det hade regnat lite på natten...


 

Michelle och Liam åker lilla fritt fall


 

Sista bilden innan vi åkte hem.


 

Av Louise - 23 juli 2011 20:51

Ställde klockan på halv 7, det var två veckor sedan jag gick upp så tidigt. Men idag ska jag ju åka på äventyr med barnen så det var viktigt att gå upp tidigt. Jag var ute hos dem vid åtta tiden och de satt och åt frukost. Lukas vinkade till mig och han sa att han hade lite ont i magen. Thessan förklarade för honom att han bara var lite nervös för att han skulle åka iväg med moster och sova borta. När vi packat in allt i bilen och åkt upp till ICA för att barnen skulle säga hej då till pappa så var vi på väg. Vi spelade Eric Sade´s Manboy och Markollio hela vägen till Eskilstuna.


Vi hämtade våra biljetter och parkerade bilen, det regnade lite men vi satte på oss regnjackor och gick mot parken. När vi närmade oss ingången kom en person utklädd till apa fram till oss och sa välkommen. Lukas tyckte inte om det och höll min hand väldigt hårt, inte tappa taget om moster. Men det var bara i början sedan släppte han taget. Vi gick runt och tittade på alla djuren och det slutade regna och det blev faktiskt rätt bra väder. Lite lunch blev det också och moster blev rätt chockad när hon skulle betala notan för 4 luncher. 3 barnportioner med pannkaka och en texmex tallrik inkl dricka kostade 400 kronor. Vi avslutade dagen med en liten tur till nöjesfältet, de fick åka en karusell var och vi tog lite lotter men sedan var det dags att checka in i vår stuga.


Vi hämtade nyckel och körde in vår bil till vår parkering bredvid huset. De hjälpte till att bära in alla saker in i huset och de tyckte det var spännande med våningssängar. Det tog ett tag att övertyga Lukas att det var lika spännande att sova i den nedre sängen som att sova i den övre. De fick sätta sig i soffan och spela spel medans jag bäddade 4 sängar, det var svettigt. Men sedan hade jag matchat rätt kudde och rätt mysdjur till rätt säng. Jag fixade middagen medans de höll på i sängarna och det blev köttbullar med makaroner till middag. Efter middagen blev det lite tv och till det blev det chips och läsk. Men sedan blev det dags att gå och leka med piraterna. Vi var lite tidiga så de fick leka på lekplatsen utanför restaurangen. Men klockan 19 kom piraterna och de började sjunga och leka lekar med alla barnen på campingen. Föräldrarna satt på uteserveringen och drack öl medans 3 pirater underhöll deras barn. Jag satt där och såg hur roligt Michelle, Liam och Lukas tyckte det var. Vid ett tillfälle försökte jag gömma mig för en pirat undrade vem som var ansvarig över Lukas. Jag gömde mig under bordet. De lekte kull och när man blev kullad skulle man stanna och stå still men Lukas sprang runt och kullade alla som stod stilla. När alla barnen skulle vara stilla så var det en som fortsatte springa, en av piraterna frågade Lukas om han hade superkrafter och om han inte kunde bli kullad. Lukas svarade att han ja på frågan om superkrafter och piraten undrade då vem som var ansvarig för denna superpirat. Jag gömde mig just då.


När en timme gått och jag fick med mig 3 trötta barn så var det dags att gå och sova. Lukas frågade mig när vi skulle hem till Pappa och han blev lite fundersam när jag sedan tog med mig vällingen in till sovrummet. Han somnade på några sekunder och vällingsflaskan åkte i golvet med en duns. Liam, Michelle och jag gick och lade oss en halvtimme senare.  


Här kommer lite bilder från dagen!


 

Barnen klappar åsnorna.


 

Lukas och Michelle klappar en ödla.


 

En glass pause.


 

Lukas åker karusellen alldeles själv.


 

Barnen sitter i soffan och tittar på film medans moster bäddar.


 

Mina änglar på en tiger.


 

Barnen sjunger piratsånger med piraterna.


 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Min gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards