Louise Dagbok

Inlägg publicerade under kategorin Australien

Av Louise - 30 januari 2010 08:19

Jag gick ut och väntade på bilen som skulle ta mig till flygplatsen, den kom i tid och jag var på flygplatsen en halvtimme tidigare än jag behövde. Jag fick stå i nästan en timme för att checka in väskan men det gick bra. Den vägde 19,9 kg så allt är under kontroll.

Jag gick runt och kollade i butikerna för att handla sista minuten presenter. När det var dags att gå på planet så var det 45 minuter försenat. Men när vi äntligen fick gå in och sätta oss så hade jag en ledig stol bredvid mig igen, jag har sådan tur med detta. Resan upp till Singapore gick bra, ingen skräckresa den här gången. Jag tittade på 10 avsnitt av The Methodist (tror jag serien heter), killen som har huvudrollen är från Australien. Men när jag såg avsnitt 8 så måste jag ha somnat. Eftersom vi var försenade så hade vi tydligen bara en halvtimme i Singapore, så jag sprang till Burger King och slängde i mig en Whopper. Gud va god den var, den var alldeles nygjord så den var varm och underbar. Men jag fick inte i mig allt utan jag måste springa tillbaka för att hinna tillbaka inom halvtimmen. Men när jag var tillbaka vid min gate så fick vi sitta där i nästan en timme. Jag hade hunnit äta hela min whopper och pommes till.

Nu är vi alltså på väg till London och på den här turen vill jag sova. Jag försökte sova och lyckades nog sova i 4 timmar men that’s it. Jag började titta på en tv serie jag tyckte var trevlig hemma i Sverige, Who do you think you are? De var jättebra avsnitt och jag hann se alla innan det bar dags att landa i London.

Som vanligt i London är det världens tuffaste säkerhetskontroll. Jag bröt en nagel under hela kontrollen, otroligt. Gick och åt frukost och under tiden messade jag med syrran. Dags att shoppa taxfree alltså.

Jag hittade ett kreditkort under en stol när jag satt och vilade. Jag lämnade in kortet i informationen och kände mig rätt duktig. Men nu är det dags att åka sista biten hem.

När jag kom hem så såg jag all snö och tänkte, vad gör jag här? Min väska var den sista på bagagebandet, puh. Pia stod och väntade på mig när jag kom ut, men var är min jacka? Okej, jag ska alltså gå ut så här i minus 6 grader? Tydligen har det blivit ett missförstånd för min jacka hängde på mitt rum på jobbet. Jag hämtade en isbil hos Pia, den var totalt in isad och jag kom inte ens in i bagageluckan och på förarsidan. Jag körde hem och fick leta efter en parkeringsplats igen, nu ställer jag mig frågan igen, vad gör jag här?

Men nu är jag hemma och det är dags att börja planera nästa resa.

Av Louise - 24 januari 2010 17:30

Sov länge idag, varför ska jag stressa upp när jag inte behöver. Men när klockan var 9 så kunde jag inte ligga kvar längre, upp och hoppa tjejen. Hade en väldig huvudvärk och mådde illa, jag var nämligen tvungen att ta ett piller för benen i går kväll och biverkningarna är inte roliga. Gick en bra bit för att hitta ett ställe som har öppet för frukost. En stor Latté och ägg med bacon blev det, beställde också ett stort glas juice.

Sedan köpte jag spårvagnsbiljett och tog spårvagnen till Glenelg. Det ligger vid vattnet och är en jättemysig lite stad utanför Adelaide. Resan tid tog 30 minuter så det var ju helt okej och hit ska jag åka fler gånger när jag är i stan igen. Stranden såg väldigt mysig ut och affärerna ser intressanta ut. Men jag fick ont i benen och mådde inte så bra så jag tog spårvagnen tillbaka. Det var så mycket folk på väg tillbaka till city och då kom jag på att Tour Down Under har tävling i Adelaide idag. Jag tog en promenad ner och hittade ett ställe där jag såg starten och sedan gick jag lite omkring där. Jag var tvungen att köpa en vattenflaska var 30 minut för det var 29 grader i skuggan och jag hittade ingen skugga.

När starten gått satte jag mig framför stora bildskärmen och åt en hot dog. Sedan gick jag tillbaka och såg när de rundade kurvan två gånger till innan jag tog en promenad tillbaka till YHA. Där lade jag mig ner och sov en timme, jag vaknade flera gånger av att jag snarkade. Jaja, jag var ensam på rummet. Vi fick in en japanska i går kväll men hon lämnade oss i morse, nu har det kommit två nya tjejer. Har ingen aning var de kommer ifrån.

Skickade ett mess till Resh om hon kunde hämta mig i morgon eller om jag ska ta Airportshuttle till Circular Quay och sedan ta färjan hem till henne. Jag hittar ju och det är ju ingen fara alls med det. Vi ses ju när hon kommer hem från jobbet. Hon berättade att hon måste även jobba på torsdag och att hon skulle boka en buss som hämtar mig hemma hos henne. Hon ska flyga ner till Andrew och Jen på fredag och jobba på båten, lyllos henne.

Ikväll blir det inga äventyr för mig, jag försöker väl ta mig någonstans för att handla middag men sedan blir det en tidig kväll. Kanske en ny film och sedan i säng.

Av Louise - 23 januari 2010 07:30

Hade ställt klockan på 06.30 för jag ville säga hej då till mina kära fransmän. De skulle flyga ut klockan 8 och Andrew och Jen körde dem till flygplatsen. Jag diskade upp det sista och gick sedan ner till fransmännens hytt och duschade. Jag kunde väl ha duschat i ”crew” duschen men nu var ju deras hytt tom. Jag var klar för avfärd vid 8.30, satt och pratade med Andrew, Jen och Elspeth. Andrew körde O till ett hotell och sedan mig till flygplatsen. Han frågade hela tiden varför jag inte gråter, jag svarade att jag gråter inombords. Det är ju sorgligt att lämna dem, men vi ses snart igen hoppas jag.

Flyget till Adelaide gick bra och bussresan till YHA gick också bra. Incheckning är efter 13 så jag var lite tidig, tog en promenad runt hörnet till Central Market där jag åt lite lunch. Sedan tillbaka till YHA för att checka in. Nu sitter jag i sällskapsrummet och är online men det är ju ingen hemma eftersom vi har några tidzoner mellan oss.

Just nu delar jag rum med två tyska tjejer som inte reser tillsammans. Den ena jobbar på YHA och den andra ska resa vidare till Darwin i morgon. Jag tog en promenad och kollade i lite affärer, hittade en urgullig pyjamas. Och så köpte jag Stig Larsson böckerna till Laura, jag vet att hon läser mycket och de är ju så bra. Jag vill ge något till henne också som tack för att jag fått sova och äta hos dem. Jag åt middag på Nando´s som vanligt sedan tog jag en promenad hem igen. Ringde och pratade med syster, fick vänta till väldigt sent för Michelle spelade handboll. Jag fick sedan reda på att Michelle´s lag vann båda matcherna, duktig flicka. Annars var allt bra där hemma, skönt att veta. Men jag vill att det ska bli lite varmare nu när jag kommer hem, jag tror inte jag kommer klara av att komma hem annars.

Jag lade mig i sängen och kollade på en film innan jag gick och lade mig i min nya pyjamas.

Av Louise - 22 januari 2010 05:00

Dag 18 och tredje dagen på trip nr 2

Gick upp tidigt för idag kommer hajen. Vi gjorde väl inte så mycket den här dagen, jag diskade, diskade, diskade och stod på taket och letade efter hajen. Vid 16 tiden så såg vi att Calypso Star hade lite action hos sig, det var en vithaj. Vi började direkt göra klart för dyk och jag stod och tittade efter den men den kom aldrig. Vi väntade till klockan 19.30 tills värden gick tillbaka mot Port Lincoln. Det var en jobbig färd, det var rätt guppigt kan man säga men jag klarade mig ännu en gång. Jag gick och lade mig i sängen några gånger men det var mest för att det inte gick att gå på båten, så mycket rullade sjön.

När vi var framme i hamn så satt Andrew, Jen, jag och några till och pratade men när klockan var 1 gick jag och lade mig.

Av Louise - 21 januari 2010 05:00

Dag 17 och andra dagen på trip nr 2

Vid 6 tiden gick Jezza och Pete upp för nu börjar färden mot South Neptune. Jag låg kvar i sängen för jag har fått problem med min höft, det gör fruktansvärt ont när jag står upp en längre stund och under natten när jag vänt mig om så har jag vaknat varje gång jag vänt mig på den höften.

Men som vanligt 7.30 gick jag upp och diskade upp från i går kväll. Det var en del vinglas och grogglas men det gick fort att diska upp. Vi lade oss en bit utanför ön, för där var det djupt och Andrew ville testa något nytt. Men vi var bara där några timmar för det var rätt jobbiga svallvågor, jag kände mig lite dålig i magen. Jag gick och lade mig och vi flyttade oss närmare ön. De andra skulle dyka så då passade Jezza på att ta ut några med ribbåten så vi kunde se lite sälar.

När de dykt klart gick färden tillbaka till North Neptune, vi får hoppas på hajar i morgon. Killarna hade fiskat lite idag så det blev både lammkotletter och färsk stekt fisk till lunch.

Till middag blir det stek igen, men det är gott och det är lätt att göra för många personer. Vi har en ryss på båten och när Jen skulle ha en liten genomgång med honom frågade hon honom om han ville gå ner på dyk nr 1 eller 2, han svarade 4. Han ville dyka 4 dyk om dagen och han ville lämna buren. Han verkar inte förstå eller så gör han det men är bara så jävla korkad. Han tar juice i ett glas, häller i varmt vatten och en tepåse. Hur gott är det på en skala?

Det blev T-bone till middag och en jädrans massa disk, igen. Men idag hjälpte Andrew mig att torka disken. Vi tog en bild på oss som jag ska visa Resh för han hjälper nämligen bara speciella personer. Och jag är speciell, igår tog vi bild på oss i solnedgången. Det kommer vara så sorgligt när jag lämnar gänget här. Jag har till och med fått hjälpa till med säkerhetslinan när någon är nere i buren, det är ett tufft ansvar. Men de litar på mig och tycker jag är duktig så det känns ju kanon. Och kanske får jag komma tillbaka och jobba flera gånger, jag vet inte om jag kommer att klara av att vänta till 2011 innan jag är tillbaka. Eller så åker jag januari 2011 igen, då är det ju varmt och skönt här. Jag måste hålla mig hemma under sommaren, jag bara måste.

I natt hörde både jag och Jezza ett ljud där vi sover, och nu har vi fått Pete att leta efter det ljudet. Andrew har också kolla men vi kan inte lokalisera det, det hörs bara när båten rör på sig och det är ett metalliskt ljud. Det är lite festligt.

I kväll har Andrew ett litet föredrag om vithajar och om forskningen som de jobbar med. Jag har fått så ont i höften att jag inte klarade av att sitta kvar där ute. Jag fick tidigare lite punktmassage av Andrew och det hjälpte tillfälligt. Nä, nu ska jag sova för i morgon är det sista dagen och då kommer hajen.

Av Louise - 20 januari 2010 05:00

Gick upp vid 7.30 och slängde in en ny tvätt, fixade lite frukost för mig och fransmännen. Duschade och fixade till mig innan gästerna började komma. Rob syntes inte till någonstans, han var nog bakis.

Vid 10 hade alla nya passagerare kommit ombord, och den här gången är det ett rätt konstigt gäng. Ett par från Italien och de är rädda för allt, en ryss som inte säger någonting och förstår ingenting sedan är det lite mer normala personer. Vi åkte direkt ut till Neptune Island istället för att stanna och snorkla med sälarna. När vi nästan var framme vid Neptune så såg vi något ligga i vattnet, det var en död säl.

När vi kom fram så gjorde de klart burarna och jag och Jen delade ut dykargrejor till alla. Nu har några testat buren och det är snart dags för middag. Det får bli en tidig kväll för mig, kanske kolla på en film på datorn.

Det blev lammstek till middag och det var som vanligt gott. Jag diskade upp allt och sedan tog jag mig en dusch för det blev lite svettigt att diska. Men det dröjde inte länge förrän jag gick och lade mig, Jezza låg redan och sa att jag kunde sova tills vi var framme vid South Neptune.

Av Louise - 19 januari 2010 12:15

Jag beställde wedges till lunch, det är potatisklyftor med cremefraich och sweet&sour sås. Helt okej som lunch, och man blir väldigt mätt. Rob (en av passagerarna) kom förbi och vi pratade lite innan jag kände att det var dags att gå tillbaka till båten. Förhoppningsvis är städerskan klar så jag slipper byta sängkläder. Tyvärr så var hon inte klar men jag behövde inte göra sängarna, jag erbjöd mig att dammsuga och tvätta handdukar. Det är ju inte så jobbigt som att bädda sängarna, speciellt när det är våningsängar och täcket ska vara som i det militära för att hon ska vara nöjd. Men Rodney hjälpte mig med dammsugningen, han flyttade stolarna allt eftersom jag flyttade mig, han tömde dammsugarpåsen. Jag har kommit på vem jag tycker han liknar till sättet, Kamrad. Han gör det han trivs med och han tjänar en del pengar men han är ingen showoff alls. Han är som vem som helst faktiskt. Okej, nu tjänar han inte så mycket pengar för mycket han gör är frivilligt och gratis. Jag är riktigt imponerad av denna man, som ni säkert märkt. Och ni kommer få höra mig prata mer om honom när jag kommer hem.

Jag har suttit och pratat med Jen, Andrew och Rob här på båten, vi ska straxt åka och äta middag inne i stan. Vi får se vad det blir, hoppas inte kinamat. Jag kommer att ha två sängar för mig själv, det är ingen annan crewmember som ska stanna ombord så jag får välja säng. Jag tog den nedersta för Rodney sa att den var skönast, då tar jag den helt enkelt. Rodney har åkt hem till Adelaide men han glömde sin mobil här på båten, stackaren. Andrew ska skicka den med expressbrev i morgon bitti. Jag ska kolla om jag kan slänga in en liten privat tvätt innan jag går och lägger mig, det blir väldigt varmt där borta med tvättmaskin och torktumlare. Och jag sover precis bredvid, men det ordnar sig alltid.

Vi åkte till Marina Hotell och tog en öl med Rob, sedan beställde Andrew kinamat för det var för sent att beställa från hotellet. Jag och Jen väntade på båten medans Andrew och Rob hämtade maten, det var faktiskt rätt gott. Jag har aldrig gillat vårrullar men nu jädrans åt jag upp allihopa. Till maten blev det en öl till och efter det så ville Andrew bjuda på en Cowboy. Det är Buttersnapps och Bailys, som en shot. Andrew hällde i två lika delar men de blandades. Jag förklarade att han gör helt fel, så jag visade honom hur man gör två lager av spriten och de blev rätt imponerade. Så de tog dessa och en omgång till men sedan gick Rob hem. Han skulle komma tillbaka i morgon bitti klockan 8 för att kolla på datorn. Jag gick och lade mig för jag var så trött.

Av Louise - 19 januari 2010 03:55

Gick upp tidigt för idag lämnar passagerarna båten. Jag och Gillian åt frukost medans Rodney höll på och städa i köket. När de flesta var vakna och uppe så började jag ta bort sängkläderna och tömma sopporna. Men när klockan var halv 12 gick jag till hotellet för att få internet kontakt. Städerskan kommer vid 12 och jag vill inte börja bädda alla sängar, det är så jobbigt.

Så nu sitter jag på Marina hotell och skriver, Patrice och Herves är här också.

Yves sov på hotellet i natt för han har varit sjuk och orkar inte sova på båten mer än han behöver. Han är så speciell Yves, ska behandlas som en kung men inte från mig.

Personerna på denna tur var rätt roliga, det var ett glatt gäng och jag tyckte det var okej. Inte den bästas turen kan jag väl säga men den var okej.

Nästa gång jag kan skriva i dagboken blir förmodligen på lördag, ni får vänta till dess.