Louise Dagbok

Inlägg publicerade under kategorin Australien

Av Louise - 12 januari 2010 02:15

Inatt sov jag på madrassen hela natten för första gången, helt otroligt. Vi gick upp allihopa och gjorde i ordning oss. Jem ska åka hem idag så hon packade ner allt. Vi hoppade in i Resh bil och hon körde oss till Bondi Beach, därifrån så började jag och Jem promenera till en annan strand runt hörnet som heter Bronte beach. Där åt vi en härlig frukost, sedan böt vi om och hoppade i badet. Vi satt och solade en stund innan det var dags att göra i ordning oss för Resh kommer förbi och hämtar oss.

Efter en stund så kom Resh och vi hoppade in i bilen och körde mot flygplatsen. Jem hoppade av och åkte hem till Darwin. Jag och Resh åkte förbi en affär på vägen in till stan där vi ska träffa upp Ian. Vi satte oss på Habour View Hotell och väntade på Ian, vi tog några öl men sedan åkte vi bara upp för backen till Australian Bar, där åt vi pizza. Men sedan var det dags att köra Ian till flygplatsen, han ska tillbaka till Adelaide och Jen. De ska till Kangoroo Island i några dagar innan Jen ska med mig på båten.

När vi släppt honom så åkte jag och Resh och hämtade Laura på jobbet sedan hem och slappa. Vi åt rester från gårdagen, så det blev en hamburgare i dag igen men det gör ingenting för det var jätte gott.

Det var en väldigt varm dag, runt 38 grader hade vi så jag är lite bränd på ryggen.

Av Louise - 11 januari 2010 02:15

Idag började Resh sitt nya jobb så jag och Jem var ensamma på stan. Vi drog ut lite på tiden hemma, vi tog det lugnt men vid 9.30 gick vi iväg. Vi var tvungna att stänga alla fönster först och hänga tvätten men det gick fort. Vi hade lagt våra vattenflaskor i frysen dagen före så de håller sig kalla under dagen, vi gjorde även smörgåsar så vi har till lunch.

Vi började gå till zoo, det gick väldigt fort, bara 20 minuter. Väl framme tog vi kabelvagnen upp till ingången, sedan gick vi runt en stund. Vi såg sälshowen och fågelshowen, den var fantastisk. Men vi tog en tur till runt om och det var en härlig dag. Det var rätt molnigt så det var en skön dag, jag fick många fina bilder.

Sedan tog vi färjan över till Circular Quey och därifrån tog vi en promenad till Botanical Garden. Vi gick runt där en stund sedan kom Ian förbi också. Vi tog en promenad till sedan gick vi runt operahuset en sväng.

Jag och Jem tog färjan tillbaka till Mosman South och gick upp för helvetesbacken. Det är som San Francisco, backarna är otroliga här. När vi kom hem så började jag diska, tog in tvätten och bara städade undan lite. Jag måste få hjälpa till lite, de är så snälla att det är sjukt. Har aldrig träffat mer hjälpsamma och vänliga människor. Jag är rätt stolt över att känna Resh och Laura.

När Laura och Resh kom hem så satt vi och berättade om våra dagar, det är en trevlig sak att göra. Sedan började Laura och Jem med maten, idag blir det hamburgare. Jag och Resh kollade på mina bilder och det var rätt många fina bilder. Sedan ropade Laura att maten var klar och den var så god, det är aldrig fel med hamburgare.

Jag ville ringa syster idag för det är idag två år sedan mamma gick bort. Det var lite jobbigt igår kväll men det har gått bra idag. Jag har självklart tänkt extra mycket på henne men jag tänker rätt mycket på henne i vanliga fall också. Resh ringde och kollade hur jag mådde idag och det är ju hur gulligt som helst. Jag fick ett gulligt meddelande även från Lise, tack gumman. Jag har ju köpt ett telefonkort för 10 dollar och har 500 minuter på det. Jag fick tag på syster och vi pratade om allt möjligt. Lukas har börjat på dagis idag och det var extra roligt att höra om, sedan berättade han själv lite hur dagen varit. Han ville inte säja hej då till moster så till slut fick syster lura honom att det stod ett rådjur utanför fönstret.

I morgon ska jag och Jem till Bondi Beach och ta en promenad, kanske till nästa strand. Men sedan kommer Resh och hämtar oss för Jem ska flyga hem till Darwin. På onsdag och torsdag är jag själv så då kommer jag försöka ta mig in till city och gå in på ett internetcafe och ladda ner bilder och text.

Jag berättade för dem att jag inte fått ett ända myggbett sedan jag kom hit, de har fått massor. Men idag har jag miljontals myggbett på underbenen. Dags att sova med lakanet på mig istället för på sidan, men det är ju så varmt.

Av Louise - 10 januari 2010 02:15

I natt fick jag sova hela natten, det var bara två gånger jag vaknade för att gå på toaletten. Men det gör ingenting för jag fick sova hela natten, jag är så nöjd. Vi gick upp jätte tidigt idag för vi ska upp till Blue Mountain. Vi hämtade upp Ian och sedan drog vi upp i bergen. Jem ska träffa sin pappa som hon inte träffas sedan hon var 12 år, han ringde upp en dag och sa att han ville träffas. Han var på ett sjukhem uppe i bergen, han hade inte så långt kvar att leva. Vi kom till stan där hon skulle träffa sin farmor men vi var lite tidiga så vi satte oss och åt lite frukost. När vi lämnat av Jem så åkte vi tillbaka till stan och gick runt i affärerna lite. Men Jem ringde upp rätt fort och sa att hon var klar, kan inte gått bra.

Jag frågar inte utan vi möter upp henne och åker vidare till EchoPoint där The Three Sisters finns. Jag har ju nu varit här tre gånger så jag kan ju det här nu. Men vi gick runt lite och vi tog bussen till Scenic World och åkte linbanan och såg lite farliga djur. Det farligaste djuret vi såg var myggan, finns inga farliga djur i Australien. Eller hur?

När vi var tillbaka i bilen trodde vi att vår picnic skulle ha blivit dålig men den hade klarat sig i värmen. Så vi käkade maten sedan började vi vår hemfärd tillbaka till Sydney. När vi kom till stan så följde vi med Ian in på hans hotell och tog en öl men sedan åkte vi hem. Innan vi kom hem kollade vi upp var Resh ska jobba i morgon, så hon hittar.

Hemma så la sig Resh och vilade och vi andra började laga lite middag. Det blev inget märkvärdigt utan smörgås med bacon och sallad, en BLT. Sedan en dusch och sängen, inget mer idag.

Av Louise - 9 januari 2010 02:15

Inte så mycket sömn i natt igen men en timme mer än tidigare. Vi gick upp tidigt för idag ska vi ut på bushwalk. Jag hade skrivit ner en del saker jag ville göra i Sydney och Resh pratade lite med Susanne om det. Så de bestämde att vi skulle träffas vid 9.30 och gå Slit – Manly. Så vi packade ner vatten och badkläder och åkte ner till hamnen för att möta Ian. Sedan åkte vi en bit för att parkera bilarna, nu börjar alltså denna promenad.

Den var på 12 km och det tog oss 2.5 timme och det var ett av det jobbigaste jag gjort i mitt liv. Det var 35 grader varmt ute och luftfuktigheten är fruktansvärd, jag trodde aldrig jag skulle klara det. Christo var snäll och hämtade vatten till mig då och då, han gav mig mörk choklad för blodsockret. Det var så många trappor upp och ner hela tiden och de tog musten ur mig. Några gånger trodde jag att jag skulle svimma, det var fruktansvärt jobbigt men samtidigt väldigt roligt. Eller inte så roligt då när vi gick utan efteråt.

När vi hade ca 20 minuter kvar och jag kunde se målet så kunde jag inte stanna. Det var bara att gå för annars hade jag aldrig kunnat fortsätta. När vi kom fram till Manly så satte vi oss och åt lunch, det blev kyckling med cashewnötter. Det var helt okej, inte lika gott som i Sydney City men nästan. Sedan tog vi bussen tillbaka till bilen, det var skönt men jädrans vad ont jag hade överallt. Jag var inte ensam om att ha ont utan de andra kände också av promenaden.

När vi hämtat bilen åkte vi och köpte några öl och försökte leta upp en tom strand. Vi hittade ingen utan hamnade på Resh hemma beach, vi var inte ensamma utan det var massor med folk där. Men vi la oss ner och låg där och vilade en stund. Sedan åkte vi hem och gjorde mat tillsammans med Ian. Vi gjorde lite pasta carbonnara och lite annat, vi satt utanför deras hus och sedan körde Resh Ian till färjan. Jag gick och lade mig tidigt igen för jag behöver verkligen sova.

Av Louise - 8 januari 2010 02:15

I natt var jag vaken mallen 02 och 06, så när Resh larm ringde klockan 07 så var jag relativt pigg. Men jag har så ont i kroppen, efter all promenad i går. Ska ringa mormor idag, hon fyller 85 år så det får jag inte glömma.

En kompis till Resh kom över, Susanne är från Syd Afrika och ska följa med till National Geografic Wild Life Expo. Vi körde in till Australian Museum där utställningen var. Inga problem att hitta parkering men det var dyrt. Två timmar för 12 dollar = 78 kronor, men det ska vi hinna.

Det kostade 17 dollar att gå in men det var det värt, det var otroligt fina bilder. Jag blir lite avis och skulle vilja kunna ta sådana bilder. Det var några bilder från svenskar, en liten kille och en vuxen (tror jag). Underbara djurbilder, många från vinterlandskap och de lär jag ju aldrig ta för jag tycker ju inte om snön.

När vi var klara åkte vi och köpte en smörgås och en kaffe, vi tog det lite lugnt innan vi skulle hämta upp en annan kompis till Resh på flygplatsen. Jem heter hon och bor i Darwin, hon ska vara här till på tisdag. När vi hämtat upp henne så åkte vi till några Outlet butiker som Resh ville se, sport och badkläder. Det var en del fina saker men jag hoppade över mer shopping. Jag behöver inget mer och jag lägger hellre pengarna på annat.

Men sedan åkte vi till Bronte Beach, den ligger väldigt nära Bondi beach. Inte lika stor men helt underbar. Vi gick först ner med Jem till stranden för hon vill hoppa i vågorna (hon är bara 20 år). Vi satt mellan flaggorna för man får bara bada mellan flaggorna och väntade på henne. När hon hoppat klart bland vågorna såg gick vi till havspoolen, det är en utomhus pool som har havsvatten i den. De andra tyckte det var kallt men jag tyckte det var underbart. Det var 23 grader men Resh sa att det var 16, jag vet när det är 16 och det var det inte. Jag hade satt på mig solskyddsfaktor 30 men jag kände solen så jag försökte inte vara i den för mycket. Men när vi badat klart så åkte vi hem.

Nu ligger Resh och Jem och vilar medans jag sitter här och vill ha internet kontakt. Det fungerar inte med Resh uppringda så jag får kolla efter ett internetcafé i morgon, det måste finnas något här omkring.

Vi fixade ett picnickorg och körde ner till färjan, där har vi utsikt över hela Sydney Habour. Vi hade en underbar picnic och maten var kanon, vi hade köpt lite mat på en Jamaciansk restaurang och så hade vi lite rester hemifrån. En kompis till Jen (på hajbåten) har kommit till Sydney och Resh har erbjudit sig att se till att han har det bra. Så nu kom Ian över med färjan från city och vi började äta. Sedan kom Susanne och hennes man Christo ner och åt, kvällen avslutades med en födelsedagstårta för Laura. Hon hade köpt en chokladtårta som var jättegod.

När vi kom hem så tog jag en snabbdusch och sedan i säng.

Av Louise - 7 januari 2010 02:15

Idag gick vi upp tidigt, klockan 7 ringde klockan. Upp och dricka te och kolla morgontv, nu tror ni att jag sovit hela natten. No man, jag var vaken mellan 2 och 7. Oj, i kväll kommer det bli tufft. Men efter lite dusch och te så körde vi iväg Laura till Toronga Zoo där hon jobbar sedan åkte vi snabbt till färjan som skulle avgå 8.45 Vi fastnade bakom sopbilen och vi fick springa till färjan men vi hann. Färjan över tog ca 20 minuter och det var härligt. Ett underbart alternativ istället för buss och tunnelbana.

När vi var framme tog vi en promenad till Darling Habour och till IMAX. IMAX har världens största bioduk, och där skulle vi se Under the Sea 3D. Den var helt underbar, det var underbart filmat och fotat, jag rekommenderar det starkt. Den är bara 50 minuter lång men den är filmat hos Andrew och Rodney ute vid Neptune island. De filmar vithajar och sälarna, totalt underbart.

När vi var klara så gick vi på stan, vi hade ett uppdrag. Vi skulle försöka hitta bomulls byxor eller linnebyxor till mig. Kläderna jag har med mig är lite varma, inte för 30 grader och denna jobbiga luftfuktighet. Så efter vi gått runt i 3 timmar och hittat mycket grejor till Resh så hittade vi två par där vi började i Darling Habour. Jag köpte mig ett par UGG’s också, de kan jag absolut inte använda här men i vår när jag kommer hem. *asg*

Nu kände vi värken i fötter och ben så vi var tvungna att blöta ner oss lite, så vi tog oss några öl i hamnen. Där satt vi och funderade på hur vi skulle slippa gå hela vägen tillbaka till färjan. Vi kollade vad vatten taxi skulle kosta men det var för mycket. Men sedan såg vi en annan färja som skulle kunna ta oss till den andra färjan, men det fick vi inte. Så vi tänkte om och gick till bussen, men där måste man ha förköpta biljetter för att åka så det slutade med att vi gick hela vägen tillbaka och fick springa sista biten för att hinna med färjan. Men sedan satt vi där och vila lite.

När vi kom hem så lämnade vi tillbaka filmer de hyrt och köpte pommes och vitlöksbröd. Resh skulle laga Spagetti carbonara till middag så vi var och handlade lite för det. Men vi åkte hem och åt pommes med barbequesås och låg och vilade i soffan. Jag nickade till och snarkade till och med sa Resh. Men det var bara några minuter så det lär inte bli några problem i kväll. När Laura kom hem så började Resh med maten och den var jätte god. Inte som vi gör men helt okej. Vid 9,30 började en dokumentär på tv om Killer Wales, jag somna efter några minuter, så det var lika bra att gå och lägga sig. Så en snabb dusch för att kyla ner mig sedan in i sängen. Gud va trött jag är.

Av Louise - 6 januari 2010 02:15

Ingen sömn alls inatt

Jag sov ingenting alls i natt. När Resh klocka ringde så låg jag och messade med Pia och pappa. Men jag ska försöka sova på morgonen istället, annars får jag vänta tills i kväll. Resh jobbar på dagis och Laura (Resh mamma) jobbar på Sydney Zoo (på ekomomiavdelningen) så de är ute hela dagen. Men det känns helt okej, då får jag vila lite och kolla lite i området. De skulle vara hemma straxt efter 17. Idag skulle det regna och vara 27 grader varmt, vi får väl se om jag kommer ut alls.

Det regnade inte alls utan efter jag jobbat hårt att försöka sova en timme så gick jag ut. Jag gick in till närmsta by, Mosmon Junction. Jag köpte telefonkort, vatten och sedan åt jag lite lunch. Det blev en grekisk sallad och en cola, och det var jättegott. Sedan ringde Resh och vi bestämde att hon skulle hämta upp mig hemma klockan 17 för idag fyller hennes mamma år. Så jag gick tillbaka och lade mig i soffan och vilade tills hon kom hem. När de kom hem så åkte vi till Mosmon Hotel, det är ett ställe där de serverar väldigt billig mat. Jag åt en 300g biff med potatismos och beasås och till det blev det en stor öl. Maten kostade bara 7.90 AUD =  runt 50 spänn. Hur billigt som helst och helt ok.

Sedan åkte vi hem och satt i sofforna och jag och Resh tittade på en film. Den heter Dark Water och handlar om en krokodil som anfaller en familj i en båt. En ”true story” från Australien. Jag och Resh låg båda och nickade till hela tiden och jag var väldigt trött, inatt kanske jag kommer sova hela natten, vi får hoppas det. Hörs i morgon!

Av Louise - 5 januari 2010 02:15

Jag ville bara hem

Rullstol tillbaka till flyget, där pratade jag med nya besättningen om hur jag mått på första resan. De gav mig en stor flaska med vatten och pulver att hälla i flaskan, jag måste dricka mycket vatten och försöka sova. Ingen mat under hela resan, bara dricka vatten. Killen som satt bredvid mig blev lite förvånad att jag kom tillbaka, men inte kan jag stanna i Singapore. Räkningen på medicinen och läkarbesöket gick ju på 64 Singapore dollar, men jag får försöka få tillbaka det från If. Vi hade ju kommit överens om att sova på första turen men det hände ju inte så nu sov vi båda två, det lär vi få lida för senare.

Resan över till Sydney gick jättebra, sov nästa hela tiden. Men jag kände att magen inte var hundra procent bra än. Det gick bra att gå igenom säkerhetskontrollen, ingen koll i väskan alls den här gången heller. Men den här gången hade jag inget godis med mig.

Resh stod utanför och väntade på mig, hon var jätte brun och fin. Där kom jag i långbyxor, långarmad tröja och en träningsjacka och hon stod i shorts och linne. Det var 26 grader ute och det kändes underbart. Det första hon sa, nu går vi och tar en öl. Då fick jag förklara hur jag mådde och vi åkte istället hem.

Hon körde runt lite och visade området där hon bor. Men jag såg inte så mycket för det var ju kolsvart utanför. Men nedanför hennes hus så ligger vattnet och utsikten är mot operahuset och bron, underbart. Jag kommer att fira Australiens nationaldag här i Sydney och då blir det fyrverkeri igen. När vi kom fram till hennes hus så är det en lägenhet i ett hus. Hon bor med sin mamma Laura i en 3 rummare på nedre botten. Jätte trevlig lägenhet och en jätte go mamma. De gav mig en kopp te och en skinkmacka direkt när vi kom. När vi stod i köket och diskade koppen så kom det en stor kackerlacka gående förbi diskbänken. Jag visade den för Resh men hon sa bara att jag skulle låta den vara, den går när den inte hittar mat. All mat har de i förpackningar och i boxar, ingenting ligger löst. Så jag lät den vara men frågade lite försiktigt om de har ormar och spindlar här också. Inga ormar men spindlar har de, men inte de giftiga. Puh, tur för mig. Vi bäddade till mig på golvet på en madrass nedanför Resh säng, det känns som när man var liten och sov över hos en kompis. Jag och Resh satt uppe till 1 på natten och pratade. Men sedan var det dags att sova, om jag lyckas med det.