Louise Dagbok

Inlägg publicerade under kategorin Australien

Av Louise - 2 juli 2009 12:05

Vaknade vid 6 tiden och var rätt pigg, låg och lyssnade på en ny bok med Åsa Larsson. Den handlar om ett mord uppe i Kiruna, någon mördar två dykare under isen. Kanske inte ska fortsätta lyssna på den. När Ngaire vaknade så gick vi upp och fixade frukost själva, vi vet ju var allt finns. Bridget och Zoe var väl lite tagna på sängen när vi var så hemma på båten. Men de har bara varit där i två veckor vi har varit där flera dagar. Det kom på en massa nya passagerare runt 8.30 Det var två som vi träffade på restaurangen igår kväll, Alex och Pang. Sedan kom Deb och Tony från England och Matt från Brisbane. Jag tvättade en maskin så jag börjar resan med rena kläder, det låter väl bra?

Andrew förklarade att det var en storm på väg och att vi inte kunde köra ut till Neptune Island. Vi var tvungen att vänta lite men att vi förhoppningsvis skulle kunna åka halvvägs i alla fall. Under tiden vi väntar på båten så visar Andrew lite hajfilmer, det brukar han göra. Jag ringer och kontrollerar hur det går med min väska, tydligen nu så är den i London och ska landa i Melbourne klockan 20 ikväll. Så jag kommer inte att hinna få med den på båtresan, men Andrew fixar att Rex (flygbolaget till Port Lincoln) tar den från flygplatsen till deras kontor i stan. När vi börjar röra oss så åkte vi ut mot Memory Cove, jag gick ner i hytten och vilade en stund under resan ut. Där äter vi middag och tittar på filmen Hajen. Den har man ju sett men den hörde liksom till där på kvällen när vi satt och pratade.

Andrew berättade att vi skulle försöka att starta båten vid 6 tiden på morgonen så vi visste.

Av Louise - 1 juli 2009 12:03

Australien, Melbourne

Jag såg två filmer på den här resan också men det blev ingen sömn. Jag såg ”He’s not that into you” och ”wedding war”. De var väl okej båda två. Vi fick en kontinental frukost den här morgonen. Det var helt ok också men nu börjar jag bli lite hungrig. Vi landade i Melbourne klockan 04.20, och nu skulle jag hämta min väska och gå igenom den läskiga gränspolisen. Men det kom ingen väska. Det var väl riktigt typiskt att när jag för en gång skull packar ner dykarkameran och uvhuset så väljer de att gömma min väska. Men jag var inte ensam, det var ca 20 personer från planet som inte fick sina väskor. Men när jag anmälde detta så kan det vara så att min väska åker med till Adelaide. Vi får väl se. Annars lovade han att jag skulle ha den före klockan 9 i morgon bitti. Då avgår båten från Port Lincoln.

När jag landade hade jag fått ett meddelande från Lise att hon har fått en liten ”Mads”. Det hade gått bra och hon födde honom den 30 juni. Jag fick en bild och han var jätte söt, längtar redan att få hålla honom. Jag kommer bli en kanon ”tant Lollo”.

Nu sitter jag vid gate 1 för att flyga vidare till Adelaide. Där ska jag gå till IKEA och handla ett presentkort till Elinor. Hoppas att väskan har kommit.

Australien, Adelaide

Ingen väska. Hur ska detta gå? Jag fick gå till Servicedesk och lämna en bättre beskrivning av väskan och tjejen där trodde inte att jag skulle få tillbaka den innan båten lämnar hamnen. Så, jag fick 100 dollar att handla grejor för, det nödvändigaste. När jag var klar så tog jag en taxi över till IKEA, det var inte långt men det regnade. När jag kom fram så frågade jag direkt var jag kan köpa ett presentkort. Men då fick jag svaret att man inte kan handla ett presentkort i Adelaide och använda det i Melbourne. Så jag får försöka köpa det i Melbourne istället. Så vad gjorde jag då… gick upp i restaurangen och handlade frukost. Otroligt hur allt ser likadant ut, som Mcdonald’s. När jag var klar så promenerade jag i regnet tillbaka till flygplatsen. Då gick jag in i vänthallen och tittade efter kläder och annat att köpa. Jag hittade ett par mjukisbyxor, t-shirt, bikinibyxor, surftröja, väska, och toalettgrejor. De 100 dollarna jag fick räckte inte långt men jag en bit på väg var det allt. Sedan satte jag mig ner och väntade på flyget till Port Lincoln. Andrew hade gått in på Facebook och lämnat ett meddelande till mig att vi skulle ses snart och att hajarna väntade på mig. Det var rart gjort av honom. Sedan var det dags att flyga vidare till Port Lincoln.

Australia, Port Lincoln

På flyget var det en flicka som satt bakom mig, hon hade bajsat i byxan och mamman gjorde ingenting åt det. Det är ett mycket litet plan och det luktade fruktansvärt. Men jag landande hel och ren så jag överlevde även den resan. Men nu är jag äntligen framme och jag tog en taxi till båten. Jeremy, kocken var där och gav mig en kram. Andrew kom senare och det var jättekul att ses igen. På båten var även Bridget (divemaster), Zoe (volontär), Robbie (kapten), Andrew (deckman) och fransmännen. Yves och Patrice gav mig en stor kram och sa direkt att de hade sett massor med hajar på förra trippen. Jag fick börja med att handla en flezzejacka och en långarmad tröja, det är kallt i Port Lincoln. Jag vilade en stund sedan gick vi till The Marina och åt middag. Andrew åkte och hämtade Ngaire vid flygplatsen sedan kom de också till restaurangen. Vi satt där en stund innan vi åkte tillbaka till båten. Jag fick låna Zoe’s dator så jag kunde skicka ett meddelande via Facebook och Resedagboken hem till Sverige. De andra satte på en film men jag var så trött att jag gick och lade mig i kabin nr 5.

Av Louise - 19 juni 2009 19:41

3 great days of weather and 3 great days of sharks, including one of the largest big girls ever to visit Fox Expeditions. A heavy 18 footer appeared on the second afternoon amazing 4 divers down in our submersible cage and then cruising the surface clearing her smaller sharky friends out of the way as she cruised through.

Av Louise - 10 juni 2009 07:17

Jag mailade Ngaire (min kompis från Melbourne), jag frågade om hon sett Andrews news från tidigare turer. I natt fick jag svar.

Hi Louise, oh yes I have. I can't contain my excitement, can not wait.
I have asked Andrew if its ok for me to stay on the Princess on the night of the 1st and he said yes, so I will see you on the boat then. YAY!
Lots of Love, Ngaire x

Av Louise - 9 juni 2009 19:49

Winter may have arrived, but the shark action continues to get hotter!! Enter the big boys..... Guy, IMAX, 5m long Mulga and super heavyweight Jonny returns for his triumphant 10th season in a row!

These regular big boys, known to us for many years, were joined with a few newly identified lovely ladies and a couple of new mates making a total of 14 sharks for the trip. This could not have happened to a more deserving group, thanks guys!

Thank you Mike for a great new game to play onboard and congratulations to Donna for completing Rodneys 10 piece puzzle with no clues!

Cheers RFSE Team

(Kolla in bilderna, klicka på första bilden. Det är en bild på en kvinna och tre män i dykardräkter, de var jag ute med på förra turen. Jag är så glad för deras skull.)

Av Louise - 9 juni 2009 15:33

En av passagerarna har spelat in en film från hans trip. Här ser ni att när han var nere så fanns det faktiskt vithajar där.

Av Louise - 4 juni 2009 23:47

Another great happy group of mostly experienced divers enabled us to run many cage trips to the ocean floor in our special submersible cage and escape the choppy seas this particular date. Night dives also produced action soon after sunset!

Av Louise - 29 maj 2009 11:27

Trip one of the season started us off with a bang!! Nine sharks for the trip and up to 5 great whites each dive including Eileen, a perfect full bodied 4.6 m beauty!