Louise Dagbok

Inlägg publicerade under kategorin Australien

Av Louise - 4 januari 2010 02:00

Idag börjar min resa och vilken resa jag fick

Dagen började med att jag gick upp kvart i fyra på morgonen, gjorde det man gör innan man ska vara borta i 4 veckor. Jag ringde och kollade att Bosse var vaken, slängde maten, stängde av datorn och spelade 5 veckors lotto. Det kan ske när jag minst anar det.

Bosse kom på utsatt tid och vi började resan mot Arlanda, det gick fort för vädret var helt okej. Som vanligt så släppte han mig vid terminal 2, det stod på pappret och det har varit så alla de andra gånger jag åkt till Australien. Men, från och med november så har de flyttat till terminal 5. Så det var bara att börja springa, det tog mig 10 minuter att komma till den terminalen och jag var rätt varm när jag kom fram. Jag checkade in och väskan vägde bara 19.3 kg, det var inte mycket. Sedan gick jag in i nya delen av Arlanda, säkerhetskontrollen var värre än vanligt men det hör väl tid nya delen. Jag köpte en stor latté och en smörgås med salami och brie ost, men den var gammal och inte så god. Sedan var det dags att hoppa på flyget till London.

När jag kom fram till London så var det som vanligt, kaos. De har löjligt jobbiga säkerhetskontroller och de är lite otrevliga. Nu har de bytt terminal även här, den jag var på nu var lite jobbigare än den andra men jag hann inte se så mycket och jag hann inte äta något heller. Till planet som ska ta mig till Australien. Klockan 11 skulle planet avgått men det var lite försenat på grund av is på vingarna. Men vid 12 var vi på väg.

Jag satt på plats 58K och det var vid fönstret, och bredvid mig hade jag en kille som ska hem till Sydney. Vi hade en plats ledig mellan oss, det var den enda platsen på hela flyget som var ledigt. Vilken tur vi hade sa vi båda två. Vi pratade en del och kom överens om att vi måste sova på den här sträckan, andra sträckan måste vi vara vakna. Maten kom och den var inte så god, det var kyckling med ris och tomatsås. Jag åt kycklingen och smörgåsen men sedan var det nog. Sedan var det dags att försöka sova. Men det var inte lätt, klockan var ju bara 14 på dagen. Men jag tog ett piller för mina ben och sedan två ipren och sedan måste jag ha somnat men när jag vaknade var jag så dålig.

Jag svettades, frös, illamående och jag trodde jag skulle svimma. Jag satt där och försökte sova vidare för om jag gör det och sedan vaknar är det borta. Men jag började må väldigt illa, jag fick be killen bredvid mig hämta vatten. Han hämtade inte bara vatten, han kom med flygvärdinnorna. Jag kommer inte ihåg så mycket men jag var riktigt dålig, jag kräktes och hade mig. De hämtade syrgas och jag fick andas det resten av resan. Jag kände mig väldigt sjösjuk, det är ända förklaringen jag har. Men jag vet inte om det har med att jag inte ätit någonting, knappt sovit och inte druckit så mycket vatten. Men flygvärdinnan berättade att många blir dåliga på Airbus 388, så jag var inte ensam. Men sedan kom chefen på planet ner och pratade med mig, han sa att jag måste träffa en läkare på Singapores flygplats. De kan inte låta mig flyga vidare till Sydney om jag mår så här. Så när vi landat så fick jag vänta till alla gått ur planet, de hämtade mig med en rullstol. Jag skämtar inte, de gjorde det.

Läkaren tog blodtryck, kände lite på magen och ställde en massa frågor. Men vi kom fram till att jag hade feber, jag är uttorkad och har fått flygsjukan (sjösjuka). Så jag fick ett klartecken att flyga med till Sydney.

Av Louise - 3 december 2009 18:40

Min billiga och braiga väska.

Mitt handbagage

Av Louise - 10 november 2009 20:51

I morse var jag trött, har huvudvärk och är illamående men jag tog mig till jobbet i alla fall. De första timmarna var jobbiga, fick huvudvärksattacker flera gånger på morgonen. Det var bara att tugga Ipren så gick det bra.

Det blev kyckling cashewnötter till lunch och det är ju alltid gott. Som tur var så var dagen över rätt fort, jag längtade hem kan jag säga. Ska ju upp tidigt i morgon bitti och åka tåg till Göteborg. Det var länge sedan jag var där nere i tjänsten men i morgon är det då dags igen. Jag ska upp 04.30 så det blir en tidig kväll. Det måste bli det.

Men när jag kom hem och startade datorn hade jag fått ett meddelande från Andrew. Han gav mig ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till. Jag har ju sagt att jag kan betala för en tur, nu ger han mig väldigt mycket rabatt på den turen och jag kommer att vara en VIP-gäst. Sedan bjuder han mig på en annan tur, aningen före eller efter den jag betalar för. Han frågade om det var okej? Jag svarade att jultomten kom tidigt i år, tackade så jätte mycket för detta och tackade självklart ja. Så nu är jag inbokad på två turer, och jag är så glad för det. Cool

Nu kan jag börja packa känns det som. Sedan gick jag in på ITunes och laddade ner Robbie Williams senaste skiva, det är ett måste om jag nu ska sitta 3 timmar på tåget i morgon.

Jag hör av mig om morgondagen, hoppas jag inte missar tåget.

Av Louise - 30 oktober 2009 11:42

Åkte till Clarion Hotell Sign i morse för jag och Monica skulle gå på Hogia Seminarium. Men när vi kom fram så var det avbokat, för en vecka sedan! Jaha, ska vi åka och jobba nu eller. Nä, sa jag utan nu går vi och fikar och diskuterar detta. Vi gick till Vetekatten och tog varsin kopp kaffe och en liten bulle. Så liten var den inte men jag vill att ni ska tro det. Vi satt där till straxt efter 10, då gick jag ner till Kilroy och betalade min biljett. Tjejen frågade vad jag ska göra i Australien. Jag ska dyka svarade jag. Men är inte du personen som dyker med vithajar frågade hon mig? Det stämmer sa jag och skrattade. Har du fortfarande inte sett några säger hon då? Jo, jag har sett men nu vill jag tillbaka. Då säger tjejen i kassan bredvid att hon hade haft en kund i går som ville dyka med vithajar men att hon inte hade någon information om det. Så jag berättade hur han skulle gå tillväga för att boka med Andrew, gav dem hemsidan och berättade kostnaden. Hon blev jätte tacksam och mailade kunden direkt.

Sedan åkte jag hem och nu ska jag kolla med syrran om vi ska mötas upp och jag ska få krattan till mormor. Fortsättning följer.

Av Louise - 28 oktober 2009 17:45

Efter jobbet idag ringde jag till Kilroy resebyrå och bokade min resa till Australien. Cool

Jag flyger ut den 4 januari och komme hem den 29 januari. På fredag ska jag hämta och betala biljetterna, puh sedan är jag fattig igen. Men jag kan leva på halva matkassan i två månader, ingen fara. Rynkar på näsan

Hej alla vänner, vad sägs om att jag kommer hem och äter lite middag hos er. Jag tar med mig en tom matlåda som jag kan få fylla med mat till lunchen dagen efter. Det är väl inga problem.

I morgon bitti ska jag ringa till Andrew och snacka datum om dykningen. Känns som jag snart är på väg. Tungan ute

Av Louise - 27 oktober 2009 21:11

Idag när jag kom hem så hade jag fått min andra DVD från Andrew och Jen. Min DVD från den andra resan med Rodney Fox Great White Shark Expedition. Jag tog nog inte ens av mig jackan innan filmen var i spelaren, satte mig ner och började titta. Ha ha ha, den var rolig. Andrew hade filmat mig rätt mycket, en glad Lollo kan man säga. Mycket skratt från mig och alla de andra. Får mig att längta ännu mer ner till Neptune Island.

Sedan fick jag en bonus DVD, den heter Rodney Fox and the sharks. Den handlar om Rodneys olycka och om hans liv med hajar, det gäller inte bara vithajar utan alla sorters hajar. Den var lång och mycket intressant, nu hade ju jag sett den tidigare men jag kunde ju inte låta bli att se den igen. Jag har ju träffat Andrew Fox några gånger nu men aldrig Rodney, det skulle vara kul att även få träffa honom. Vi får väl se om jag lyckas nästa gång. Jag ska ringa Andy senare i veckan och kolla om han fixat in mig på någon tur. Det gäller att hålla reda på pengarna nu så jag verkligen kan köpa biljetten på fredag. När jag har biljetten kan jag slappna av och börja se fram emot semestern. På lördag morgon kan jag ringa Resh och berätta att jag snart är på väg.

Tog en promenad på lunchen idag också, det var jätte skönt. Jag måste försöka att ta en liten varje dag, det känns bättre då. I morgon ska jag hem till Pia och titta på ljus och äta hennes goda bullar. Det kanske finns något ljus jag kan ge till någon i julklapp.

Nä, nu ska jag kolla på Criminal Minds som pappa spelade in till mig.

Av Louise - 23 oktober 2009 06:59

När klockan ringde klockan 06.00 i morse hoppade jag upp från sängen, inte av rädsla utan av ivrighet. Nu ska jag ringa till Andrew och det är 9,30 timmars skillnad så det fungerar bäst tidigt på morgonen.

Jag satte mig framför datorn med både deras hemsida framme och facebook, ifall han vill prata datum.

Det var roligt att höra hans röst igen, "Hello, Andrew Fox speaking".

Stackarn har fått problem med båten, kompressorn som används till dykarna har gått sönder och båtens ägare vägrar laga den utan vill sälja båten. Så Andrew jagar nu en ny båt eller försöker prata ägaren till ett annat beslut. Men han hoppades att det fortfarande är Princess II som gäller när jag kommer i januari.

Han frågade när i januari jag ville komme, spelar ingen roll svarade jag. Du vet bäst!

Jag förklarade hur läget är med pengar, flygbiljett osv och han förstod.

Jag skulle ringa honom om några dagar igen så skulle han ha ett svar, han var tvungen att lösa detta problem först som han hade.

Så det blir ett nytt samtal till Australien nästa vecka, stackars min telefonräkning.

Av Louise - 14 oktober 2009 12:28

Den här vandringen gjorde jag förra året och jag älskade varje sekund av det.