Louise Dagbok

Alla inlägg under april 2009

Av Louise - 5 april 2009 20:56

Vaknade i natt också vid 00.30 av att jag hostar. Jag försökte hosta klart och sedan sova men det var så varmt där uppe i våningssängen. Jag gick ner och lade mig i soffan, jag satt upp och det gick lite bättre. Men jag hostade rätt mycket och jag fick inte mycket sömn.

Men vi vaknade (jag väckte Pia när jag hostade) vid 7 tiden. Vi packade, åt frukost, tvättade oss och ”städade” innan vi lämnade stugan. Vi måste åka till campingen och lämna nycklarna innan vi ställer oss i kö.

kö

Vi stod längst fram i kön.

När vi parkerat hämtade vi var sin vagn sedan gick vi mot ingången. Det stod bara 3 par framför oss så vi hade väldigt bra platser. Vi fick ju stå där i kylan i 30 minuter innan de öppnade. Några personer som var där i går och handlade berättade att det varit totalt kaos, det hade varit 1 timmes kö i kassorna och det gick inte att gå med vagnarna inne i butiken. Vi får hoppas att vi hinner kolla igenom lite innan alla människor kommer. Men när klockan var 9 så var kön väldigt lång, måste ha varit över 100 m. Den kan ha varit längre men jag såg inte mer, den fortsatte runt huset.

Nu var jag på gång och jag shoppade runt. Jag och Pia hade bokat att träffas i blåa cafét efter en timme. Så klockan 10 träffades vi och kollade hur vi låg till medans vi fikade. Sedan sa vi att vi skulle träffas om en timme igen. Vi checkade läget igen och sedan sa vi att vi skulle mötas vid kassorna klockan 12.

Oj oj oj, kvittoremsan tog aldrig slut kändes det som. Men vi var äntligen klara och gick sedan vidare till Göteborgs butiken, där vi köpte lite kakor. Vi käkade lite lunch och då kommer Pia fram till att en leksak som hon köpte inte kostade så mycket som hon trodde. Nej, nu går vi in igen och köper fler. Jag hittade lite grejor till syster och Michelle också, shit nu gjorde jag ju av med mer pengar. Nu är det nog….

bilen

Vi är på väg hem nu. Vi ser så många falkar under vår bilresa, de sitter på staket vid vägkanten. Jag tror vi såg 6 stycken, och jag hann inte ta kort på dem. Pia vägrade stanna, hon skyllde på någon lag eller nå’t. Vi såg även rådjur och vildsvin.

Vi var hemma straxt före 19, det var skönt att kunna slappa innan man ska gå och lägga sig.

Men när ska jag packa upp allt från påsarna?

Av Louise - 4 april 2009 20:49

sj

Tåget till Göteborg.

stolar

Väldigt First Class stolar.

Japp, nu sitter jag på SJ tåget mot Tranås. Jag sitter i 2:a vagnen på stol 1, det är first class. Man satt väldigt bekvämt i dessa rymliga stolar, man fick gratis kaffe, frukt, och dagens tidning. Den enda nackdelen som jag märkte var att jag satt med ryggen mot färdriktningen. Jag blir lite illamående när jag sitter så, jag satt istället lite på snedden och tittade mot färdriktningen. Det gick bra. Innan tåget skulle avgå så ropade de ut att någon hade glömt sin hund ute på perrongen. Hur kan någon göra det?

När jag har åkt i en timme åt jag upp min lunch, den bestod av en Hasse’s sallad. Det behövdes för i min mage snurrade det ordentligt.

mjölby

Jag kom till Mjölby 12. 14, här ska jag hoppa på ett nytt tåg som ska ta mig till Tranås. Jag passade på att gå på toaletten här på centralstationen i Mjölby. Centralstation, det var med ett stationshus. Men mycket rent och trevlig personal. Jag hann med en kaffe och en vaniljbulle innan tåget kom, jag hade 30 minuter i Mjölby. Men sedan kom det och det tog bara 15 minuter till Tranås, där stod Pia och väntade.

Pia stod där som lovat, nu drar vi mot Ullared. Resan till Ullared tog väl ca 3 timmar, vi körde förbi GeKå’s precis klockan 16. De stänger då, men herregud va bilar det var på parkeringen. Totalt kaos, tyckte jag. Hoppas alla handlade idag lördag och ingen i morgon söndag. Vi körde förbi butiken och mot campingen. Pia checkade in och fick nyckeln, vi hittade vår stuga och i grannstugan var det full fart. Där satt det massor med människor utanför och spelade rätt hög musik. Vi skojade lite och skrattade när vi tog med oss all vår packning till stugan. Pia var rätt kissnödig, vi kunde inte handla innan utan det var bråttom till stugan. Men nu öppnar jag stugan och vi skojar om grannarna, då märker vi att det inte finns någon dörr till badrummet. Det finns inget baddrum, nu börjar vi fnittra lite. Pia, har du bokat en stuga utan toa? Pia tar fram papprena och märker att hon faktiskt bokat en stuga utan toa och rinnande vatten. Jag upptäckte sedan att det inte finns någon tv. Pia, vi kollar om de har någon annan ledig stuga va? Vi går först ner till campingens toaletter, det var ju därför vi stressade mot stugan. Sedan gick vi och kollade om det fanns någon annan stuga ledig, med toa och tv.

Det var fullbokat, men de hade fått en avbokning på ett Motellrum. Vi upptäckte att motellet låg 100 m från ingången till GeKå’s. Såg perfekt som helst. Vi gick till Ica SM Ullared och handlade lite till frukost. Det blev lite bröd, mjukost och var sin smoothie. Men sedan gick vi och åt middag, vi gick till Harry’s. Vi beställde varsin plankstek, den var verkligen jättegod. Det var jätte länge sedan jag åt plankstek. Vi tog en liten chokladkaka med glass till efterrätt. Tack snälla för maten den var god.

motell

Pia sitter och chattar med Spanien.

karta

Vi försöker att lära oss kartan utantill.

Vi gick in i vår stuga och bäddade ordning våra sängar. Sedan kollade vi lite på tv, åt lite godis och när klockan var 21.30 gick vi och lade oss. Jag tog några extra kuddar, jag vill nästan sitta upp när jag sover, då kanske jag inte hostar så mycket.

God natt.

Av Louise - 3 april 2009 20:47

Vaknade tidigt på grund av hostan, igen. Men jag gick upp och tittade på tv4 nyheterna och mailade Pia. Kollade mina jobb mail och skrev lite svar. Chattade lite med några arbetskamrater mitt i morgonkaffet.

Åkte hem till Pia och lämnade av min övernattningsväska, vi ska ju åka till Ullared i morgon. Sedan köpte jag sallad som jag ska ha på tåget, lite lunch alltså. Men sedan åkte jag ut och hämtade mormor, för idag ska det handlas har jag hört. Vi började med apoteket, det var tydligen lite jobbigt för mormor för vi var tvungna att sätta oss lite i solen och vila. Men sedan gick vi in på Kvantum och handlade. När vi betalat såg jag att mormor börja bli lite vimsig, då var det dags att sätta sig och vila igen. När hon vilat klart så packade vi in allt i bilen och körde 100 m till Brisak. Där så gick vi runt och letade billiga värmeljus, men vi hittade bara de dyra. Så det blev värmeljus och blomjord, men sedan in i bilen igen.  Körde några 100 m till ByggOle för där skulle vi köpa en ny vimpel. Så in där och vimsa runt med en kundvagn, vi måste ha en kundvagn som mormor kan luta sig emot. Jag såg nästan direkt att mormor började må dåligt så jag satte henne vid kassorna sedan sprang jag runt och letade efter en grön vattentunna. Men det fanns ingen, så till kassan och betala. När vi står där frågar jag mormor om vi inte ska ha någon ny lina till vimpeln, det står ju det på listan. Det hade hon glömt, men hon mådde lite dåligt så hon fick sätta sig i bilen. Jag sprang alltså in igen och letade lina till vimpeln, hittade en och fram till kassan. När jag kom till bilen igen så frågade mormor om det var för mycket om vi kunde svänga förbi systemet. Självklart inte, jag har ju blivit lite varm i kläderna nu så in på systemet. Som tur är så vet jag var hennes Whisky står så det går fort och jag har alltid jämna pengar med mig. Men nu åkte vi hem.

Mormor bjöd på fläskfile med champinjonsås. Det var jätte gott, jag fick morfars gamla matlåda med mig hem med lite mat i. Alltid lika trevligt att få med sig en matlåda.

Sedan var det dags at fixa naglarna, det är väldigt viktigt. Nu har jag röda fina naglar, jag är så nöjd.

Det blev en pizza till middag, det var så länge sedan jag åt det och jag har nästan längtat efter en. Men det var inte lika gott som jag trodde. Inget på tv i kväll så det blir en tidig kväll med en bok.

Av Louise - 2 april 2009 21:00

Jag har fått en bekräftelse på min Adelaide-Melbourne tour i Juli. Den kostade 2700 kronor och då ingår allt. Så jag kommer landa i Port Lincoln, hoppar på båten och där ingår ju allt. Inga utgifter alls, det kan bli de två dagarna mellan turerna men det är ju bara för maten. Vad jag vet än så länge…

Går av båten på måndag morgon och sedan flyger jag från Port Lincoln till Adelaide, bor två nätter på YHA Adelaide. Där kommer det kosta lite pengar, både boende och mat. Boendet kommer jag betala innan jag åker. Sedan på onsdagen hoppar jag på bussen och åker mot Melbourne. Under hela bussturen så ingår både boende och mat. Kommer till Melbourne på fredag kväll. Sover i Melbourne i två nätter innan jag flyger hem till Sverige på söndag eftermiddag.

Nu måste jag alltså hitta på något att göra i Adelaide i två dagar och i Melbourne i två dagar. Jag har inte varit i Melbourne sedan 1990. Det har nog förändrats sedan sist, hoppas jag. Ska självklart kolla med Ngaire om hon kan rekommendera något att göra, hon bor ju ändå där. Vem vet, jag kanske får bo hos dem? Men det kommer jag inte fråga utan hon får erbjuda mig det.

Så det ända jag har kvar att göra är boka boende i Adelaide och i Melbourne.

Idag har jag försökt göra saker mellan hostattackerna. Jag installerade mitt trådlösa nätverk, det gick jättebra. Jag diskade upp tre dagars disk, jag hatar att diska. Sedan gjorde jag iordning lite bilder. Jag brände ner en film på det jag filmade hemma hos ungarna i lördags. Det blev hela 13 minuter av Lukas och Liam. Jag mår bättre på morgonen sedan efter lunch så mår jag sämre. Jag får några jobbiga hostattacker, nästan som om jag ska kräkas. Jobbigt värre, inte kul alls.

Oj, nu börjar Criminal Minds.

Av Louise - 1 april 2009 20:40

Efter ha legat och hostat som en galning hela natten så var det inget annat val än att stanna hemma idag. Jag har legat på soffan, läst, tittat på tv, läst lite till och sovit.

Kommer att befinna mig på samma ställe i morgon.