Louise Dagbok

Alla inlägg den 11 augusti 2009

Av Louise - 11 augusti 2009 20:02

Fick inte äta frukost i morse, för jag skulle lämna prover på fastande mage. I vanliga fall så brukar jag bara ta en kopp kaffe på morgonen innan jag åker till jobbet. Men idag när jag inte får ta den där koppen så var det hur svårt som helst. Jag blev hungrig och tyckte det var jätte jobbigt innan jag fick i mig första koppen på jobbet. Men åter till blodsugaren.

 

Labbet öppnade inte förrän kl 08.00 men jag var där kvart i. Jag vet av erfarenhet att man alltid ska vara där 15 min före. Så jag tog min nummerlapp och satte mig, men jag såg att jag fick nr 48 och det var nr 37 på maskinen. När jag tittade omkring mig så var det bara en man i väntrummet så var är de andra 10. Det börjar droppa på mer folk och alla tittar lite skumt på sin nummerlapp. När då klockan blev 8 så kom nr 38 upp, ingen gjorde något utan det var när nummer 39 kom upp som första mannen reste sig upp och gick till labbrum 1. Jag förstod att han sagt till för helt plötsligt så började det rassla i maskinen. En äldre man kom precis och undrade vad som stod på och jag och en annan man berättade hur det stod till. Och nr efter nr som försvann sa den äldre mannen, snart så. 40, snart så, 41 snart så osv. När det nu blev 47 så stannade maskinen tills första mannen var klar och gick förbi oss. Då blev det nr 48 och jag ställde mig upp och skrek BINGO, herregud alla gubbar och tanter lyfte några centimeter från stolarna. Men gud vad roligt det var.

 

Åkte till jobbet sedan och fick min första kopp kaffe. Det var fruktansvärt varmt på jobbet idag, klibbigt så in i tusan. Men vi åt Thai till lunch, det är alltid en höjdare i veckan. Det var relativt lugnt på jobbet, det ringde inte så mycket. Men vi vet ju att det kommer att börja ringa snart.

 

Jag har ju nyst en del de senaste dagarna, rätt mycket kan man nog säga. Jag slutade äta mina allergimediciner förra fredagen och efter det så har jag varit rätt täppt i näsan. Men idag efter jobbet så åkte jag och köpte allergimedicin. Och jag tog en tablett så fort jag kom hem och vips så var täppan borta. Konstigt det där med allergier alltså. Jag Googlade tidigare om min konstiga allergi mot röda frukter/grönsaker. Jag hittade lite som folk har skrivit om detta.



 

Röda frukter, och bär, innehåller ofta stora mängder histamin. Därför är man i petig mening inte allergisk mot dem, men kroppen svarar på samma sätt som vid en allergisk reaktion (då utsöndrar kroppen histamin, från en del röda frukter tillsätts histamin utifrån men resultatet är det samma). Vin, ost, tomat, spenat och tonfisk är också kända för att innehålla höga mängder histamin. Simpelt as that..



  Ett annat fenomen är den så kallade ”cocktaileffekten”. Vid konsumtion av flera livsmedel samtidigt som innehåller histamin kan en reaktion uppkomma – fastän en konsumtion enbart av ett av dessa histamininnehållande livsmedel inte ger symtom. Vid alkoholkonsumtion ökar risken ännu mer för en ”cocktaileffekt”. Detta då alkohol påverkar tarmgenomsläppligheten för histamin och dessutom minskar nedbrytningen av histamin i kroppen.Symtomen är huvudvärk (migrän), utslag eller besvär med magen.



Hmm, histamin är det som finns i kroppen som gör att du kan få utslag...Alla har histamin, men på vissa personer (även mig) utsöndras det mer.....så jag tror inte att histamin finns i ölen..men det kan ju vara nått annat i den som du inte tål. 



Det är inte lätt det där med allergier. Nu ska jag titta på Animal Planet och Shark Attack Survivors, it’s shark month.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Min gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards