Louise Dagbok

Alla inlägg den 16 januari 2010

Av Louise - 16 januari 2010 03:45

Vaknade vid 5 tiden av att motorn gick igång, jag gick upp och tog en smörgås och ett sjösjukepiller igen. Rodney var uppe och dukade fram allt, han är en riktig pärla. Jag hälsade på kaptenen och han kände igen mig från sist, det var jag som inte ville lämna buren sista dagen utan han fick dra bort regulatorn från mig för att få upp mig. That’s me!!!


Gick och lade mig igen och lyssnade på boken jag har just nu, men jag somnade nog direkt. Vaknade igen vid 7.30 men då var ingen annan uppe och vi hade inte kommit fram än så ner i sängen igen. Vaknade den här gången vid 9 tiden och då var det frukost på gång och vi var framme vid Neptune Island. Och jag blev inte sjösjuk.


Andrew berättade vad som kommer att hända under dagen. Resarch teamet ska släppa ner en ny boj med en sändare på, sedan ska de ner i vattnet och laga två stycken som tydligen gått sönder. Men sedan åker buren ner och vi ska dyka. Under den här tiden så får Andrew ett meddelande från Calypso Star att de har en liten Mako simmande runt sig. Vi far dit och kollar, första gången jag ser en Mako, den var väldigt liten. På eftermiddagen så gick jag ner i buren och åkte ner till 17 m. Vi såg två stycken Eagle Ray, en var rätt stor. En blå stor grouper och en massa Trivally. Det var ett jobbigt dyk för vi svängde fram och tillbaka mellan två stora korallrev och jag hade för lite vikt på mig. Jag fick in för mycket vatten i masken också, mycket som var för mycket på detta dyk. Men öronen var okej, alltid något. Men allt som allt var det ett rätt okej dyk, skönt att ha kännt på vattnet lite. Nu får vi bara hoppas att hajarna kommer tillbaka, jävla fiskare säger jag bara. Nu förstår vi varför hajarna var borta förra gången också, det var ingen storm. Rodney har en annan förklaring. När fiskarna ”råkar” fånga en vithaj måste de ta med den i hamn och lämna över den för forskning och det är tydligen en massa pappers arbete så de släpper tydligen bara ner den i vattnet. Vad som händer då är att de drunknar och ligger på botten och ruttnar. När hajar ruttnar så lämnar de ifrån sig en lukt som de andra hajarna känner och som de inte tycker om. De vill inte befinna sig i området när de känner den lukten, det kan vara varför hajarna är borta.


När vi kom upp från dyket hade Jezza dukat fram lite brieost och kex, hur gott som helst. Han är snäll han, Rodney tyckte han skulle lägga in en stöt på mig, jag har ju ett trevligt leende sa han. Efter en stund frågade Jezza mig om jag har en kille hemma i Sverige. Ha ha ha, det var intressant, Jezza ser inte allt för dålig ut och han kan laga mat också.


När alla dykt klart så satt vi inne och värmde oss för det var kallt ute. Efter en god middag av Jezza så höll Charlie en genomgång av vad han håller på med. Han är en forskare från Belgien men jobbar nu i Australien, han studerar vithajar och deras beteende. Det var verkligen intressant och jag ska försöka få fram mer information om detta. Men när han pratade så blev jag så trött och jag satt och nickade till lite då och då, oförskämt av mig. Men när han var klar så gick jag och lade mig.






Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Min gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards