Louise Dagbok

Direktlänk till inlägg 5 maj 2010

Lärarens betyg på övningsuppgift 4

Av Louise - 5 maj 2010 07:52

Hej Louise.


Vi har hittills gått igenom de fyra viktigaste delmomenten i fotografering under de här fyra veckorna. Om man behärskar komposition, rörelse, skärpedjup och ljus så har man ganska bra förutsättningar för bra bilder. Det krävs ju lite annat också som bra motiv t.ex, men man har åtminstone kommit en bra bit på väg.


En av de kanske svåraste fotosituationerna är att fotografera inomhus. Speciellt om glödlampor är enda ljuskällan får man arbeta en del för att få till det. Bättre är det då att försöka utnyttja dagsljus från ett fönster. Utomhusljus sprider sig mer jämnt och brukar inte heller ge upphov till så mycket jobbiga skuggor som glödlampor kan.


  


Det ser ut som om din godisbild är en kombination av bägge, men där utomhusljuset dominerar. Det gör att vitbalansen är rätt OK här och det i sin tur hjälper till att färgerna känns bra. Men de starka färgerna i godisbitarna ger också upphov till lite färger i skuggorna. Det är väldigt svårt att få till en sån här hög med godis utan att arrangera godisbitarna och samtidigt ta hjälp av studiobelysning.


  


Jag blir riktigt sugen på en Australienresa när jag ser din skymningsbild över Sydney. Bra komposition, skärpedjup och ett varmt och fint ljus. När man ska fotografera en skymning har man ofta lite för bråttom vilket gör att man nästan överexponerar bilderna för det blir ljusare på bild än i verkligheten. Här är solen alldeles precis. Ju längre man väntar desto mer blå färger framträder i skymningen ända fram till den "blå timmen"


  


Starkt solljus kan också bli problematiskt, främst med jobbiga skuggor som inte hamnar där man vill. Lösningen på det är att i förväg analysera vad det är man ska fotografera och sen påverka slutresultatet genom att t.ex flytta på sig själv eller sitt motiv. Och ibland kan faktiskt en blixt lätta upp skuggor i solgasset. Här har du placerat dig rätt. Bakgrunden är riktigt ljus och den färgstarka stugan är delvis i skugga. Bra också att stugan inte hamnat i mitten av bilden.


Det var allt om ljus för denna gången. Vi tittar faktiskt vidare lite till kring det längre fram i kursen


m.v.h Madeleine

 
 
Jessica

Jessica

5 maj 2010 14:28

Hej! Det hade varit kul att få se bilderna din lärare kommenterat. Är själv "fotonörd" och går olika kurser för att lära mig mer. Ha det bra & välkommen till min sida! =)

http://jesson.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise - 29 september 2011 15:43

Jag kommer inte att blogga något mer.

Av Louise - 31 augusti 2011 07:31

Jag tar en paus i bloggandet, ha det så bra så länge!     ...

Av Louise - 26 augusti 2011 20:32

En kollega har bekräftat att det är en IKEA prislapp som hänger under bordet på Fritidsresors reklamfilm. Hon kollade till och med upp vad bordet heter så jag är nöjd. Ibland tycker folk att jag överdriver eller att jag ser i syne, men inte den här g...

Av Louise - 25 augusti 2011 21:38

Har ni tänkt på i Fritidsresors reklamfilm att under bordet hänger lappen från IKEA. På IKEA har ju varje möbel en vit lapp hängandes där det står var man hittar den på ta själv lagret osv. Jag är helt säker på att det är en sådan lapp som hänger und...

Av Louise - 24 augusti 2011 09:24

I morse tog jag mig en promenad vid jobbet. Det har inte helt fel, det är ju inte någon direkt naturplats men helt okej väg. Det kommer bli bra sedan när det blir mörkare då det finns lampor och det är alltid folk i rörelse.   I går var det en jo...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Min gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards