Louise Dagbok

Alla inlägg den 31 januari 2010

Av Louise - 31 januari 2010 17:14

Jag har fastnat för den här låten för det är så här jag känner för Australia.


Av Louise - 31 januari 2010 17:10

En dikt av Dorothea MacKellar från 1908.


The love of field and coppice,
  Of green and shaded Lanes,
  Of ordered woods and gardens,
  Is running in your veins;
  Strong love of grey-blue distance,
  Brown streams and soft, dim skies -
  I know but cannot share it,
  My love is otherwise.


I love a sunburnt country,
  A land of sweeping plains,
  Of ragged mountain ranges,
  Of drought and flooding rains,
  I love her far horizons,
  I love her jewel sea,
  Her beauty and her terror -
  The wide brown land for me.


The tragic ring-barked forests
  Stark white beneath the moon,
  The sapphire-misted mountains,
  The hot gold hush of noon.
  Green tangle of the brushes
  Where lithe lianas coil,
  An orchids deck the tree-tops
  And ferns the crimson soil.


Core of my heart, my country!
  Her pitiless blue sky,
  When sick at heart around us
  We see the cattle die -
  But then the grey clouds gather
  And we can bless again
  The drumming of an army,
  The steady, soaking rain.


Core of my heart, my country!
  Land of the Rainbow Gold,
  For flood and fire and famine,
  She pays us back threefold;
  Over the thirsty paddocks,
  Watch, after many days, 
  The filmy veil of greenness
  That thickens as we gaze.


An opal-hearted country,
  A wilful, lavish land -
  All you who have not loved her,
  You will not understand -
  Though Earth holds many splendours,
  Wherever I may die,
  I know to what brown Country
  My homing thoughts will fly.



Av Louise - 31 januari 2010 17:09

Har fortfarande lite jetlag, vaknar mitt i natten och kan inte somna om. Gör väl ändå det tillslut men vaknar vid 7 tiden och går upp. Just den här natten/morgonen var jobbig, jag mådde inte så bra. Jag var riktigt orolig i kroppen och det kändes inte bra. Behövde gå på toa några gånger men oron försvann inte.


Mår jag så här för att jag saker händer runt omkring mig som jag inte kan styra. Känslor som jag inte riktigt är bekväm med eller är det för att jag åt tortellini med gorgonzolasås. Den innehåller ju rätt mycket grädde och bacon så det kan ju vara orsaken men jag vet inte.


Idag har jag faktiskt inte gjort något speciellt, jag har städat undan resväskan med alla tillbehör. Jag tog kontakt med IF försäkringsbolaget för att höra om jag kan få ersättning för mina utlägg på Singapores flygplats. Det är inte så mycket men 330 kronor är ändå några dagars mat. Jag har gjort klart mitt fotoalbum men jag har inte skickat iväg den ännu, måste vänta tills jag får ut en lön.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Min gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards