Louise Dagbok

Direktlänk till inlägg 31 januari 2010

I Love A Sunburnt Country

Av Louise - 31 januari 2010 17:10

En dikt av Dorothea MacKellar från 1908.


The love of field and coppice,
  Of green and shaded Lanes,
  Of ordered woods and gardens,
  Is running in your veins;
  Strong love of grey-blue distance,
  Brown streams and soft, dim skies -
  I know but cannot share it,
  My love is otherwise.


I love a sunburnt country,
  A land of sweeping plains,
  Of ragged mountain ranges,
  Of drought and flooding rains,
  I love her far horizons,
  I love her jewel sea,
  Her beauty and her terror -
  The wide brown land for me.


The tragic ring-barked forests
  Stark white beneath the moon,
  The sapphire-misted mountains,
  The hot gold hush of noon.
  Green tangle of the brushes
  Where lithe lianas coil,
  An orchids deck the tree-tops
  And ferns the crimson soil.


Core of my heart, my country!
  Her pitiless blue sky,
  When sick at heart around us
  We see the cattle die -
  But then the grey clouds gather
  And we can bless again
  The drumming of an army,
  The steady, soaking rain.


Core of my heart, my country!
  Land of the Rainbow Gold,
  For flood and fire and famine,
  She pays us back threefold;
  Over the thirsty paddocks,
  Watch, after many days, 
  The filmy veil of greenness
  That thickens as we gaze.


An opal-hearted country,
  A wilful, lavish land -
  All you who have not loved her,
  You will not understand -
  Though Earth holds many splendours,
  Wherever I may die,
  I know to what brown Country
  My homing thoughts will fly.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise - 29 september 2011 15:43

Jag kommer inte att blogga något mer.

Av Louise - 31 augusti 2011 07:31

Jag tar en paus i bloggandet, ha det så bra så länge!     ...

Av Louise - 26 augusti 2011 20:32

En kollega har bekräftat att det är en IKEA prislapp som hänger under bordet på Fritidsresors reklamfilm. Hon kollade till och med upp vad bordet heter så jag är nöjd. Ibland tycker folk att jag överdriver eller att jag ser i syne, men inte den här g...

Av Louise - 25 augusti 2011 21:38

Har ni tänkt på i Fritidsresors reklamfilm att under bordet hänger lappen från IKEA. På IKEA har ju varje möbel en vit lapp hängandes där det står var man hittar den på ta själv lagret osv. Jag är helt säker på att det är en sådan lapp som hänger und...

Av Louise - 24 augusti 2011 09:24

I morse tog jag mig en promenad vid jobbet. Det har inte helt fel, det är ju inte någon direkt naturplats men helt okej väg. Det kommer bli bra sedan när det blir mörkare då det finns lampor och det är alltid folk i rörelse.   I går var det en jo...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Min gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards