Louise Dagbok

Alla inlägg den 5 januari 2009

Av Louise - 5 januari 2009 22:37

I morse var jag lite trött, gick inte och lade mig förrän efter 24. Jag fastnade för ett nytt program på Discovery som heter Tuna Wars. Det handlar om tonfiskfiskare från Port Lincoln i Australien. Det var jätteintressant för när jag flög till Port Lincoln från Adelaide så såg jag många vita ringar i vattnet. Jag fick reda på att det var nät fyllda med tonfisk. Det är tre båtar som fångar ett nät med tonfisk, dykare kollar storlek och kvalité. Sedan får de simma över till nät som de drar sakta mot tonfiskodlingen. Det kan sälja dessa tonfiskar för 50 000 dollar styck till Japan, och de fångar 300 ton tonfisk varje säsong. Det var lite roligt att se för de var inne i Port Lincoln hamn där Princess II ligger. Jag kommer ju vara där om tre veckor.

 

Men idag jobbade vi bara till 12, det är ju dag före röd dag. De var inte så farligt mycket jobb idag. Det var lite problem fortfarande med terminalerna, de fick status 2 Register fullt. Så vi fick fortfarande göra prombyte på dem. Jag och Irene hade ju vanan inne men det var väl lite jobbigt för Anki och Christer som har vilat upp sig.

 

Efter jobbet åkte jag ut till syster och tog en fika. Det var lite mysigt att gosa med Lukas. Liam, Michelle och Tova var ute och lekte, det var väldigt kallt ute med de hade mycket kläder på sig.

Idag hämtade jag även det jag lämnade in på kemtvätten före jul, har totalt glömt bort att hämta dem. Men nu var jag kom jag på det så nu har jag en ren och fin kavaj. Åkte till Carina och fixade naglarna, så nu är de också fina.

 

 Nu blir jag lite upprörd. Jag sitter och tittar på ett program på Kanal 5 som heter Bantningsdrömmen. Det handlar om en 15 kille från England som ser en magoperation som sin enda utväg att bli smal. Han väger 139 kg. Han får inte operera sig i England utan åker till New York och där säger läkaren att han omöjligt kan banta ner sig 40 kg som han bör gå ner. Man kan max banta ner sig 10 kg som består. Bantar man alltså ner 40 kg så kommer 30 kg tillbaka. Men vilken säljare han var, killen ser ju ingen annan utväg länge nu när läkaren säger att det är omöjligt. Hans pappa blev lika besatt av operationen han också, istället för att hela familjen går ihop ändrar sitt sätt att leva. Jag blir lite upprörd på detta. Jag är ingen motståndare av operationen, den ska absolut användas men han har ju inte ens försökt ordentligt. Han är 15 år och äter Pizza och hamburgare hela tiden. Jag tänker inte fortsätta diskussionen med mig själv länge. Jag gillar inte dessa dokumentärer, det är alltid från England.

Nu är man ledig en dag till innan det är dags att jobba igen. Det kommer att bli skönt när det är normala veckor igen. Men då ska jag åka på semester…

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Min gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards